Sao Paulo

 

Sao Paulo.byla původně misionářská osada založená v r. 1554.V současnosti je největším Jihoamerickým městek s asi 17 miliony populace-obyvatelé města se nazývají Paulistas.V Sao Paulu je silná italská ,japonská a relativně arabská komunita.Původní obyvatelstvo - bílí osadníci,indiáni a z velké části míšenci bělochů a indiánů (mamalukové) se zabývali pěstováním cukrové třťiny ,kávy a nebezpečnými výpravami do vnitrozemí ,které měly jak objevný a kolonizační charakter,ale také to byl také hlavní způsob jak zabezpečit dostatečný počet otroků - indiánů k práci na plantážích.Výpravy byly pořádány pod standartou-vlajkou (portug. bandeira) a toto označení- bandeira se po té používalo nejenom pro vlajku ale pro všechny další výpravy,které byly pořádány zpočátku do přilehlé oblasti Sao Paula - kraje Anhembí a později do oblasti Mato Grossa,Minas Geraisa a až k Peruánským hranicím a sehrály tak velmi důležitou roli při kolonizaci země a obraně proti konkurenčnímu Španělsku.Indiáni však vzhledem ke své mentalitě nebyli úplně to pravé co bylo potřeba a tak až dovoz černých otroků z Afriky podpořil dostatečně rozvoj plantáží.

Sao Paulo bylo zpočátku součástí tzv.Jižního okruhu sestávajícího se z Espirito Santa,Sao Paula a Rio de Janeira.Výrazný rozvoj Sao Paula začal především okolo roku 1850 s rozvojem pěstování kávy a jejím exportu do zahraničí.Tato plodina,její zpracování a export položil základ k rozvoji dalšího průmyslu a ekonomiky města.V současné době Sao Paulo představuje asi 30% ekonomické produkce celé Brazílie.

Sao Paulo je především průmyslové město a není v něm tolik turistických atrakcí jako v Rio de Janeiru.Za zhlédnutí stojí ale především muzeum umnění - Museo de Arte de Sao Paulo ,kde naleznete sbírku uměleckých děl od světových malířů jako Rembrant,Rubens ,Renoir a dalších.Pro procházku můžete zvolit největší park Ibirapura ,který pomáhal navrhovat jeden ze tvůrců hlavního města Brasilie architekt Oscar Niemeyer.Jako turistickou zajímavost můžete absolvovat exkurzi na kákové plantáže v okolí města.

Zvuk helikoptér patří už nedílně k tomuto megaměstu, které figuruje na seznamu dvaceti největších měst světa. Není divu. Sao Paulo má obrovské dopravní problémy a také velmi bohaté podnikatele a obchodníky.

Sao Paulo je hlavním městem stejnojmenného brazilského státu. Je také největším městem v Jižní Americe a druhým nejlidnatějším městem světa. V celé aglomeraci žije asi dvacet milionů lidí. Kriminalita je tu neobvykle vysoká a dopravní zácpy téměř znemožňují pohyb. A tak bohatí a mocní stále více používají k dopravě helikoptéry. Jinak tu obchodníci běžně jezdí v opancéřovaných vozech s bodyguardy. Únosy pro výkupné jsou téměř na denním pořádku - kolem 250 za rok a každý měsíc tu dochází zhruba k tisícovce vražd nebo zabití. Pro obchodníky a podnikatele jsou navíc helikoptéry jediným prostředkem, který jim zaručuje, že se včas dostaví na důležitá jednání. Dopravní zácpy v Sao Paulu jsou zcela nezvladatelné a nepředvídatelné. Podle oficiálních údajů se denně ve městě přepravují téměř čtyři miliony lidí, v ulicích se denně pohybuje kolem tří milionů osobních automobilů a 10 400 autobusů městské dopravy. Obyvatelé Sao Paula tráví podle statistik každý rok 200 milionů hodin v dopravních prostředcích a spotřebuje se tu každý rok 200 000 milionů litrů benzinu.

Wankelův motor

jeden zvláštní motor, nazývaný Wankelův podle svého vynálezce dr. Felixe Wankela (1902 – 1988). Už ve 30. letech přišel na myšlenku spalovacího motoru s rotujícím pístem. Pracovní prostor má oválný tvar a v něm se pohybuje píst trojúhelníkovitého tvaru, který se otáčí a postupně vytváří prostor pro sání, kompresi, výbuch a výfuk. Celý čtyřtaktní cyklus se odehraje během jedné otáčky. Všechny důležité motory tedy vynalezli Němci. Wankel toto řešení, jak sám uvádí, definitivně dokončil 13. dubna 1954, patentovat si ho nechal v roce 1960. Jeho motor se nikdy nedočkal takového rozšíření, jakého si „užili“ Nikolaus Otto nebo Rudolf Diesel, ale Felix Wankel je řazen mezi takové průkopníky automobilového průmyslu, jakými byli kromě Diesela a Otta i Carl Benz, Gottlieb Daimler nebo Wilhelm Maybach. V Německu skončila sériová výroba vozů s Wankelovými motory v roce 1977 a nejznámějšími auty byly spider NSU Prinz III a NSU RO 80 (firmu NSU pak pohltila značka Audi). Této technologie také využily nakrátko i automobilky Fiat, Citroën a Lada. Daleko více si oblíbili tuto koncepci Japonci, zejména společnost Mazda, jež se postarala o renesanci myšlenky Felixe Wankela. Atraktivní vůz Mazda RX-8, který měl světovou premiéru v roce 2002, používá právě tento motor. Wankelovu koncepci použila pro své motocykly firma Suzuki.

Klepání motorů
Zážehový : tepelná účinnost je tím větší, čím je větší kompresní poměr. Jeho zvyšování je však omezeno klepáním motoru a samovznícením. Zvyšováním kompresního poměru se zvyšuje rychlost hoření směsi až na 300 až 500 m.s-1. Směs začne hořet v místě zapálení, hoření se šíří v kulových plochách a spaliny stlačují dosud nezapálenou směs, která se ohřeje. Při vysoké teplotě stlačované směsi se neodvede všechno teplo stěnami a směs vzplane současně v celém objemu. Vznikne tlaková vlna, která narazí na stěny válce i na píst, nastává detonace. Detonace se opakují při každém zápalu a způsobují klepání motoru. Dalším zvyšováním kompresního poměru se směs zapálí kompresním teplem ještě před přeskočením elektrické jiskry – samovznícení, které snižuje výkon motoru. Při klepání se zvětšuje namáhání součástí motoru. Palivo se nedokonale spaluje a nespálený uhlík se usazuje na stěnách kompresního prostoru a podporuje vznik dalšího klepání. Elektrody svíček se mohou rozžhavit a předčasně zapálit směs.
Klepání závisí :
a) na druhu použitého paliva – odolnost proti klepání (antidetonační schopnost) se vyjadřuje oktanovým číslem, to značí objem izooktanu ve směsi izooktanu s heptanem, která je stejně odolná proti klepání jako palivo. OČ = 70 až 100.
b) na kompresním poměru – vyšší kompresní poměr = snadněji vzniká klepání
c) na tvaru a velikosti kompresního prostoru – jednodušší a kompaktnější kompresní prostor má menší sklon ke klepání
d) na poloze zapalovací svíčky – svíčka má být umístěna v nejteplejším místě kompresního prostoru
Vznětový : Předčasným vstřikem paliva do válce se palivo nejprve odpaří. K tomu potřebuje teplo, které odejme stlačenému vzduchu. Po dosažení teploty potřebné pro vznícení se palivo náhle vznítí a vznikne tlaková vlna, která narazí na stěny válce.
Klepání závisí :
a) na druhu paliva, cetanové číslo 40 až 60
b) na kompresním poměru – vyšší kompresní poměr Þ vyšší kompresní teplota = klepání menš
í

Kabát

Skupina Kabát byla založena v Teplicích v roce 1983. Zakládajícími členy byly M.Špalek a T.Krulich . Později se ke skupině přidali R.Hurčík a Josef Vojtek. Jako poslední tuto sestavu doplnil O.Váňa. V této sestavě kapela funguje od roku 1990 do dnes.

Z počátku skupina fungovala pouze v Teplicích a okolí, jako lokální rocková kapela. Zlomovým bodem pro další vývoj byl rok 1991, kdy vyšla první řadová deska s názvem „ Má jí motorovou“ a v zápětí „ Živě“. Na základě kladného ohlasu, podepsala skupina exklusivní smlouvu s vydavatelstvím Monitor/EMI ČR. První řadovou deskou u tohoto vydavatelství byla deska „Děvky ty to znaj“ a následovaly „ Colorado, Země plná trpaslíků, Čert na koze jel, Mega Hu ,Go Satane Go, Suma Sumárum ( best of ) a Dole v Dole.

Nejúspěšnějším nosičem do „bestofky“ bylo „Colorado“, kterého se prodalo bez mála 100.000 kusů. V roce 2002 oslavila skupina Kabát 10 let od vydání prvního alba. K této příležitosti vydala  výběrové dvojalbum Suma Sumárum, které vyšlo v listopadu 2001, a již po měsíci prodeje bylo platinové . K dnešnímu dni se prodalo v Čechách a na Slovensku neuvěřitelných 128.000 ks nosičů. V žebříčku prodeje hudebních nosičů ( vyhlašuje IFPI ČR ), bylo album po dobu 100 týdnů  v první desítce prodeje, a většinu času to byl nejprodávanější titul v ČR.

Vrcholem výročí bylo koncertní turné „Suma Sumárum 2002“ (12 koncertů), které bylo technicky naprosto ojedinělé, a které navštívilo více jak 60.000 návštěvníků.

7.října 2003  vyrazila skupina Kabát na dlouho očekávané „Tour 2003“, které bylo předzvěstí vycházejícího alba „ DOLE V DOLE“. Po třech velmi úspěšných koncertech na Slovensku překročilo turné 12.října hranice České Republiky, kde plynule navázalo 14.října v Olomouci. V tento den zároveň i vyšlo album Dole v Dole, a za tři dny prodeje se stalo trojnásobně platinové, což je unikát.

Toto turné se stalo nejúspěšnějším turné v novodobých dějinách samostatné České Republiky. Turné, které se jelo po zimních stadionech bylo ve všech městech ( vč. Prahy ) dopředu beznadějně vyprodané. Podobným výsledkem se může v Praze pochlubit např. Robbie Williams, který jako jediný interpret dokázal v roce 2003 také dopředu vyprodat pražskou T-Mobile Arénu.

Dnes je skupina Kabát považována odbornou i laickou veřejností za nejlepší skupinou na českém trhu. Pro dokreslení  první regulérní turné (po změně managementu v roce 1999) na sedmi koncertech ve velkých městech ČR navštívilo téměř 20 000 lidí. Na turné GSG v roce 2001 zavítalo přes 30 000 návštěvníků a Turné 2003 navštívilo přes 110.000 fanoušků.

Rok 2002 byl pro skupinu velmi úspěšný. Prodej CD nosiče Suma Sumárum byl pětinásobně platinový, a skupina tímto zároveň získala cenu Akademie Populární Hudby za rok 2002 „ Anděl“ za nejprodávanější album všech kategorií. V anketě „Český slavík“ skončila skupina Kabát v roce 2002 na třetím místě v kategorii skupina roku, a zpěvák skupiny J.Vojtek získal Českého slavíka za skokana roku v kategorii „zpěvák roku“.

Za rok 2002 uvedla skupina Kabát dva videoklipy (Pohoda a Šaman) do prestižní hitparády TV Nova - ESO. Oba dva získaly „Červené Eso“, a videoklip k písni  „Pohoda“ se stal nejúspěšnějším klipem roku a zároveň získal rekordní počet hlasů za dobu existence této soutěže. Na základě toho byl v lednu 2003 znovu do této soutěže nasazen, a opět získal ocenění Červené Eso ( za šest vítězstvív řadě ).  Klip k novému albu, který má stejný název „Dole v Dole“ získal také „Červené Eso“.

Rok 2003 byl ale přesto ještě úspěšnější. Turné 2003 navštívilo přes 110.000 fanoušků. V anketě „Český slavík“ skončila skupina Kabát na prvním místě v kategorii skupina roku s celkovým počtem hlasů před 10.000, a náskokem před druhou Lucií o 4.000 hlasujících. Klip „Dole v Dole“ se stal nejúspěšnějším klipem roku, a obdržel za to cenu.

Referáty